Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Q: Wordt Mastercard wereldwijd aanvaard?

A: Ja, Mastercard wordt overal ter wereld in winkels en geldautomaten aanvaard waar u een Mastercard (of Maestro Cirrus) - logo ziet. Tegenwoordig kan u uw kaart op meer dan 22 miljoen plaatsen gebruiken.

Q: Wat moet ik doen om de kredietlimiet van mijn kredietkaart te verhogen?

A: Neem contact op met uw financiële instelling. Normaal gezien kan u op de achterkant van uw Mastercard of op een uitgavenstaat informatie vinden over wie u kan contacteren.

Q: Waar kan ik informatie vinden over mijn huidige Mastercard-rekeningen (om bijvoorbeeld de contactgegevens te veranderen of bijkomende kaarten aan te vragen)?

A: Alle specifieke rekeninginformatie wordt beheerd door de bank die de kaart heeft uitgegeven. Neem rechtstreeks contact op met de klantendienst van uw bank. Normaal gezien kan u op de achterkant van uw Mastercard of op een uitgavenstaat informatie vinden over wie u kan contacteren.

Q: Wie moet ik contacteren bij problemen met mijn Mastercard?

A: Indien u problemen heeft met uw kaart, neemt u best contact op met uw bank. Het nummer van uw bank staat op de achterkant van uw kaart afgedrukt. U kan ook naar het groene nummer bellen van de Diensten aan Kaarthouders.

Q: Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn kaart?

A: Bij verlies of diefstal van uw kaart, gelieve onmiddellijk contact op te nemen met uw bank. Als voorzorgsmaatregel raden wij u aan om dit nummer ergens te noteren en apart van uw kaarten/portefeuille te bewaren. Indien u hulp nodig heeft wanneer u zich in het buitenland bevindt, gelieve zich te wenden tot Diensten aan Kaarthouders en het nummer te contacteren van het land waarin u zich bevindt.

Q: Wat moet ik doen bij verlies of diefstal van mijn kaart?

A: Bij verlies of diefstal van uw kaart, gelieve onmiddellijk contact op te nemen met uw bank. Als voorzorgsmaatregel raden wij u aan om dit nummer ergens te noteren en apart van uw kaarten/portefeuille te bewaren. Indien u hulp nodig heeft wanneer u zich in het buitenland bevindt, gelieve zich te wenden tot Diensten aan Kaarthouders en het nummer te contacteren van het land waarin u zich bevindt.

Q: Waar kan ik een lijst krijgen van de plaatsen waar Mastercard®/Cirrus-geldautomaten zijn?

A: Het Mastercard®/Cirrus-netwerk van automaten geeft u onmiddellijk toegang tot cash, waar u ook gaat. Om ergens een geldautomaat te vinden, gelieve ons Automatenbestand te raadplegen of uw financiële instelling te contacteren.

Q: Wat is een ATM?

A: Een ATM is een geldautomaat en maakt het mogelijk om overal en op elk ogenblik financiële transacties uit te voeren. Door middel van een debetkaart of gewone bankkaart kan u aan een geldautomaat geld afhalen van uw lopende of spaarrekening, geld storten of geld overschrijven van de ene rekening naar de andere of andere verrichtingen doen. Door middel van een kredietkaart kan u aan een geldautomaat voorschotten krijgen. Belangrijk om weten is dat vele banken ook vergoedingen aanrekenen voor transacties die worden gedaan aan een geldautomaat van een andere bank.

Q : Ondervindt u problemen om mastercard.com te bereiken?

A : Deze website werd geoptimaliseerd voor de volgende browsers:

  • Google Chrome (laatste versie)
  • Firefox (laatste versie)
  • Internet Explorer 11
  • Safari (laatste versie)

1 – Wat is?


 

Q: Wat is contactloos?

A: Contactloos is een NFC-technologie (Near Field Communication) waarmee klanten hun aankopen snel, veilig en handig kunnen betalen. Uw klant houdt gewoon zijn kaart tegen de terminal aan, zonder de kaart in de terminal te moeten steken. Het is alsof hij met gepast geld betaalt. De contactloze betaalterminal kan ook contactloze betalingen met een smartphone of ander verbonden betalingsobject aanvarden. Voor aankopen van meer dan 25 euro moeten uw klanten hun pincode invoeren als extra beveiliging.

Q: Hoe zie ik of een kaart voorzien is van de functie om contactloos te betalen?

A: Als het symbool  voor contactloos betalen op de kaart staat, kunt u er contactloos mee betalen.

Q: Wat zijn de voordelen?

A: Met contactloze Mastercard®- of Maestro®-kaarten en contactloze telefoons kunnen klanten snel, eenvoudig en veilig betalen:

  • Snel: Even een contactloze kaart of telefoon tegen een contactloze terminal aanhouden volstaat. Voor bedragen tot 25 euro moet geen pincode* worden ingevoerd en hoeft de klant niet te wachten op de afdruk van een betalingsbewijs. Op verzoek van de klant kan een betalingsbewijs worden afgedrukt.
  • Eenvoudig: Gedaan met zoeken naar muntstukken en biljetten; met contactloze betalingen is het alsof u met gepast geld betaalt. 
  • Veilig: Contactloze kaarten en telefoons worden met behulp van chiptechnologie beveiligd door meerdere beveiligingslagen. Voor elke transactie wordt een unieke code aangemaakt, waardoor de transactie oninbaar is. Zoals met alle Mastercard-transacties bent u beschermd tegen fraude door onze Nulfranchisebescherming. U zal niet aansprakelijk gesteld worden door uw bank of kaartuitgever voor een transactie die u niet uitvoerde, et u zal geen franchise moeten betalen.

*Ook voor sommige betalingen onder 25 euro kan een pincode worden gevraagd. In sommige landen zijn contactloze betalingen van grote bedragen niet mogelijk. Bij bepaalde terminals is een handtekening vereist.

Q: Welke andere contactloze toestellen bestaan er?

A: Naast plastic kaarten bestaan er ook andere contactloze toestellen zoals:

  • een smartphone
  • een sleutelhanger.
  • een speciale horloge of bracelets d’activités.
  • polsbandjes die verkrijgbaar zijn op muziekfestivals en andere evenementen.

2 – Hoe werkt het?


 

Q: Hoe werkt de technologie voor contactloze betalingen?

A: Contactloze Mastercard- en Maestro-kaarten en toestellen bevatten een ingebouwde chip en een antenne die een draadloze verbinding maakt tussen de kaart (of het toestel) en de contactloze terminal. Wanneer klanten hun kaart, telefoon of ander toestel tegen de terminal aanhouden, wordt de informatie van hun kaart of toestel draadloos verzonden naar de terminal om de transactie te verrichten. Dit gebeurt op een uiterst veilige manier en binnen een fractie van een seconde. Contactloze kaarten en telefoons werken enkel op minder dan 4 cm van een geactiveerde terminal.

Q: Hoe werkt het?
  1. De verkoper activeert de contactloze terminal en voert het bedrag in dat door de klant dient te worden betaald. 

  2. De klant houdt de contactloze Mastercard- of Maestro-kaart (of het contactloze toestel) tegen de terminal. De terminal bevestigt onmiddellijk, zowel visueel als met een speciaal geluid, dat de kaart (of het toestel) is gelezen. 

  3. Als de betaling het maximale bedrag (25 euro) overschrijdt, dient de klant zijn pincode in te voeren om de betaling te autoriseren. 
Q: Worden contactloze betalingen vermeld op een uitgavenstaat?

A: Ja, contactloze betalingen verschijnen net als alle andere aankooptransacties op een uitgavenstaat of online betalingsoverzicht.

Q: Is een pincode of handtekening nodig?

A: Een pincode of handtekening is nodig voor betalingen van meer dan 25 euro of bij een VEILIGHEIDSCONTROLE voor authenticatie. Onder die limiet is een pincode of handtekening meestal niet nodig, zodat betalingen snel en eenvoudig kunnen gebeuren.

Q: Wat als de kaart niet werkt of wordt geweigerd?

A: Controleer eerst of de kaart geschikt is voor contactloze betalingen (controleer of u op de kaart het symbool voor contactloze betalingen  ziet). Als u dit symbool ziet, vraag uw klant dan om de contactloze betaling opnieuw te proberen. Het is mogelijk dat de klant zijn PINCODE dient in te voeren voor een VEILIGHEIDSCONTROLE of voor een bedrag boven de 25 euro. Als het symbool niet op de kaart staat of als de betaling nog steeds niet lukt, vraag uw klant dan om de kaart in de terminal te steken. Als de betaling nog steeds niet lukt, vraag uw klant dan om op een andere manier te betalen (bijv. met een andere betaalkaart).

Q: Hoe dicht moet de kaart of telefoon tegen de contactloze terminal worden aangehouden om een betaling te verrichten?

A: De betaling kan worden aanvaard als de kaart of het toestel op maximaal 4 cm van de contactloze terminal wordt aangehouden.

3 – Veiligheid


 

Q: Hoe veilig zijn contactloze Mastercard- en Maestro-betalingen?

A: 

  1. Elke transactie wordt beveiligd met een unieke beveiligingscode die niet kan worden hergebruikt voor latere transacties.
  2. Met contactloze betalingen hebben klanten altijd de controle omdat ze de kaart op elk moment in handen houden, zodat ze niet kan worden geskimd of gekopieerd. 
  3. De ingebouwde beveiliging zorgt ervoor dat slechts één transactie kan worden verricht wanneer de terminal door de verkoper wordt geactiveerd. 
  4. Contactloze Mastercard- en Maestro-kaarten werken met chiptechnologie en de transacties worden verwerkt via hetzelfde wereldwijde netwerk als transacties met gewone kaarten.
  5. Zoals met alle Mastercard-transacties bent u beschermd tegen fraude door onze Nulfranchisebescherming. U zal niet aansprakelijk gesteld worden door uw bank of kaartuitgever voor een transactie die u niet uitvoerde, et u zal geen franchise moeten betalen.
Q: Is het mogelijk dat een bedrag twee keer van dezelfde kaart wordt gedebiteerd als die kaart per ongeluk twee keer tegen de terminal wordt aangehouden?

A: De ingebouwde beveiliging zorgt ervoor dat er slechts één transactie kan worden verricht wanneer de terminal door de verkoper wordt geactiveerd. Zelfs als de klant per ongeluk twee keer zijn kaart tegen de terminal aanhoudt, zorgt de technologie ervoor dat de aankoop slechts één keer wordt aangerekend.

Q: Is het mogelijk dat een andere kaart in de portefeuille van de klant wordt gedebiteerd in plaats van de kaart waarmee de klant wilde betalen?

A: Als uw klant meerdere contactloze kaarten in zijn portefeuille heeft en zijn portefeuille op minder dan 4 cm van de contactloze terminal houdt terwijl de terminal is geactiveerd, kan dit per ongeluk gebeuren. Vraag uw klant om de kaart waarmee hij wenst te betalen uit zijn portefeuille te halen.

Q: Hoe worden de persoonlijke gegevens van de klant beveiligd op een contactloze Mastercard- of Maestro-kaart?

A: Verschillende functionaliteiten verzekeren de privacy en veiligheid van de informatie van de klant. De informatie die tijdens een contactloze transactie van de kaart kan worden gelezen, is beperkt. Zo kan de terminal in de contactloze modus niet de naam van de klant lezen, noch de driecijferige code op de achterkant van de kaart. Bovendien moet de contactloze terminal zich op minder dan 4 cm van de kaart bevinden en moet hij door de verkoper zijn geactiveerd om informatie van een kaart te kunnen lezen. Dit zorgt ervoor dat transacties enkel worden uitgevoerd wanneer de klant dat wil.

Q: Wat moet u doen als de klant zijn contactloze Mastercard- of Maestro-kaart heeft verloren of als deze is gestolen?

A: Raad de klant aan om onmiddellijk contact op te nemen met de bank die zijn kaart heeft uitgegeven voor verdere hulp.